Als onderdeel van het prestatiecontract van Rijkswaterstaat West Nederland Noord verzorgt Dura Vermeer de uitvoering van de werkzaamheden. Geonius is door de aannemer ingeschakeld om de oorzaak van het probleem te onderzoeken en een ontwerp op te stellen.
Door Rijkswaterstaat en andere betrokkenen is op voorhand een aantal mogelijke ongevalsoorzaken geformuleerd:
- een knik in de linkerrijstrook die nauwelijks opvalt
- een verkantingsovergang vlak voor de plek waar motorrijders moeten kantelen
- diverse detectielussen en reparatievakken geven de indruk van glad wegdek
- de begrijpelijkheid van sommige bewegwijzering en markering
Geonius heeft ervoor gekozen deze potentiële gevaren in de praktijk te onderzoeken, door met een motorrijder met helmcamera de situatie ter plekke te observeren. De videobeelden bevestigen de bevindingen van de motorrijder en hebben een helder beeld gegeven van de aspecten die voor motoren als risicoverhogend worden beschouwd. Met name de langsnaden en de relatief brede detectielussen vormen, ook bij droog weer, een glad object waarover de motorrijder langzaam maar zeker naar buiten glijdt. Dit kan leiden tot een schrikreactie en/of stuurcorrectie.
Op basis van de onderzoeksresultaten is in overleg met Dura Vermeer en Rijkswaterstaat een ontwerp opgesteld waarmee de gevaarlijke punten zoveel mogelijk worden weggenomen. Maatregelen die getroffen worden betreffen het aanbrengen van een nieuwe deklaag en markeringen, waarbij de lussen in de tussenlaag worden aangebracht. De werkzaamheden worden vóór de start van het nieuwe motorseizoen uitgevoerd.