“Op Linkedin zag ik een oproep van De Bijzaak om hen te helpen bij hun missie: op elk kantoordak in Nederland een bijenvolk”, vertelt directeur Mark Rurup. “Binnen Geonius hechten we veel waarde aan duurzaam ondernemen en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit was een mooie aanleiding om de mogelijkheden voor Geonius te verkennen.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
De Bijzaak werd bedolven onder aanvragen en krijgt inmiddels hulp van Bijenbaas. “We werden pas echt enthousiast toen we het verhaal van Bijenbaas Wouter Hasekamp hoorden. Hij is naast Bijenbaas allereerst eigenaar van een consultancy bedrijf gericht op change management. We konden ons erg vinden in zijn visie en situatie; veel uren achter de laptop, advieswerk, veel vergaderen en binnen zitten. Kunnen we daarnaast niet iets betekenen voor de maatschappij? Iets wat dichtbij de natuur staat en een belangrijke bijdrage levert aan een gezondere wereld waar we allemaal gebruik van maken?”
Met het plaatsen van plug & play-bijenkasten kunnen we iets goeds doen. Op maandag 8 juli zijn twee bijenkasten geplaatst op het dak van ons hoofdkantoor in Geleen. Twee kasten, met elk een koningin en 20.000 helpsters, dragen bij aan een gezondere bijenpopulatie en een gezondere directe omgeving van het kantoor.
Bijen vliegen in een cirkel van 3 kilometer rondom hun kast, dus genoeg bloemen te vinden buiten het industrieterrein waar Geonius is gevestigd. De imkers zorgen voor periodieke inspecties, zorgen dat het bijenvolk gezond blijft en doen de honing-oogst. Deze honing-oogst is natuurlijk voor Geonius. “Lekker in de kantine van de verschillende vestigingen of om te verpakken als leuk relatiegeschenk. Zo zien onze klanten en medewerkers er ook nog iets van terug.”
Gezondere leefomgeving
Mark: “Voor elke pot honing die Bijenbaas verkoopt, kopen zij een vierkante meter natuur terug. Zo kunnen ze langzaam, maar zeker het aantal bijenvolken dat ze houden verder uitbreiden. Ook Geonius draagt op deze manier een steentje bij aan het verminderen van de bijenproblematiek. En we willen onderzoeken of we met deze samenwerking onze CO2-Footprint kunnen terugdringen en kunnen investeren in een betere leefomgeving.”