De combinatie bestaat uit Heijmans, Besix, Jan de Nul, Martens en Van Oord, Agidens, RebelValley en TDP. Op de nieuwe locatie van de extra kolk, de huidige dijk, bevinden zich op dit moment nog cultuurhistorische objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dit zijn drie kazematten (Nederlandse naam voor bunkers), een klein sluisje, palengroepen en een duikerhoofd. De Nieuwe Hollandse Waterlinie is in de 19e en 20e eeuw aangelegd als verdedigingslinie, waarbij gedeeltes land konden inunderen. Om deze bijzondere kazematten en andere objecten niet verloren te laten gaan, worden deze 100 tot 200 meter landinwaarts verplaatst.
Het transport van deze objecten heeft echter nogal wat voeten in de aarde. De kazematten zijn loodzwaar (maximaal 1600 ton per stuk) en de afmetingen flink, 15 meter lang, 10 meter breed en 8 meter hoog. Om deze te verplaatsen worden Mammoet Transporters ingezet. Het funderingspakket met grondwapening voor deze Transporters is door Geonius ontworpen. Dit is nog niet zo eenvoudig door de vele raakvlakken en risico’s. De uitvoering is naast een primaire waterkering. De toplagen bestaan uit slap veen en klei. Voldoende uitdagingen voor de ingenieurs van Geonius.
3D-ontwerp
Naast het geotechnisch advies levert Geonius tevens het 3D-ontwerp voor de machinemodellen voor de graaf- en ophoogwerkzaamheden van de nieuwe dijk. Het grondwerk wordt gefaseerd in ophoogslagen van 1 tot 2 meter dikte aangebracht. Na elke ophoogslag wordt gekeken naar de waterspanning in de ondergrond. Vervolgens wordt bepaald of verder opgehoogd kan worden.
Op basis van terreinmetingen en zakbaken wordt gekeken wat de zetting is geweest. Vervolgens wordt de volgende ophoogslag bepaald. Door de optredende zetting tijdens de uitvoering en de wachtperiodes tussen de ophoogslagen blijft het ontwerp van de machinemodellen een dynamisch proces.
Geonius Infra verzorgt binnen dit project tevens het bepalen van de hoeveelheden, het bijhouden van de producties en het maken van de as-built tekeningen en werktekeningen.
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Meer weten?
Projecten / Aanleg extra kolk en verbreding Lekkanaal
Nieuwegein, Utrecht
Aanleg extra kolk en verbreding Lekkanaal
De combinatie Sas van Vreeswijk heeft voor de aanleg van de 3e kolk van de Beatrixsluis en verbreding van het Lekkanaal de expertise van Geonius gevraagd. Binnen dit project wordt een extra kolk aangelegd zodat meer en grotere binnenvaartschepen gebruik kunnen maken van de sluis.
Project in het kort
Werkzaamheden:
geotechnisch advies 3D –ontwerp machinemodellen hoeveelheidsbepaling as built
Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat
Doorlooptijd:
2016 – 2019
Betrokken sectoren:
Infrastructuur Geotechniek