De Calandbrug bij Rozenburg is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug toegang naar de Brittanniëhaven. Er valt een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer te voorzien, door de verwachte groei van het spoorverkeer en ook van de zeescheepvaart. Het spoor wordt verlegd naar de Theemsweg, waardoor het spoorverkeer niet langer over de Calandbrug rijdt en niet meer gehinderd wordt door brugopeningen voor de scheepvaart.
De verlegging is circa 4km lang en loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg om ter hoogte van de A15 weer aan te sluiten op de bestaande spoorbaan. De onderbouw voor het spoorviaduct en de aanpassingen aan het wegennet worden gebouwd door aannemerscombinatie SaVe. Als deze werkzaamheden medio 2020 klaar zijn, neemt een volgende aannemer het project over om het spoor en de spoorsystemen aan te leggen.
De rol van Geonius
Onze afdeling Geodesie is op dit project betrokken bij de verschillende werkzaamheden binnen de maatvoering. Bij het begin van de uitvoering is de primaire grondslag die reeds aanwezig was uitgebreid met secundaire en tertiaire grondslag in Rijksdriehoeksmeting en ten opzichte van NAP. Daarnaast zijn we betrokken bij het bouwmaatvoeren van de betonwerkzaamheden, de deformatiemetingen van het spoor en de deformatiemetingen van de omliggende gebouwen en het verwerken ervan. De verwachting is dat Geonius aangesloten blijft bij de gehele uitvoering van de betonwerkzaamheden.
Onze afdeling Infra heeft ondersteuning geboden bij het wegontwerp.
Rotterdam, Zuid-Holland
Aanleg Theemswegtracé
In het Rotterdamse havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, verlegd. Het nieuwe stuk spoor van ruim 4 kilometer, het Theemswegtracé, wordt eind 2021 opgeleverd en vormt de oplossing voor het capaciteitsknelpunt bij de Calandbrug bij Rozenburg. Het Theemswegtracé wordt gebouwd in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam in samenwerking met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Geonius is met werkvelden Geodesie en Infra in opdracht van aannemerscombinatie SaVe betrokken bij verschillende werkzaamheden op het gebied van maatvoering en ter ondersteuning van het wegontwerpteam.
Project in het kort
Werkzaamheden:
Deformatiemeting spoor deformatiemeting gebouw maatvoering en uitzetwerkzaamheden voor de betonwerkzaamheden ondersteuning wegontwerp
Opdrachtgever:
Aannemerscombinatie SaVe
Doorlooptijd:
september 2018 - eind 2021
Betrokken sectoren:
Infrastructuur Landmeetkunde