Naast de bestaande Coentunnel is daarom een tweede tunnel gebouwd onder het Noordzeekanaal. Om te voorkomen dat het knelpunt zich verplaatste naar de A10 West is ook de nieuwe snelweg Westrandweg aangelegd tussen Amsterdam en knooppunt Raasdorp. Tevens zijn de bestaande A10 West en de A8 verbreed. Met de capaciteitsuitbreiding is bereikt: een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad en het westelijk havengebied, een betere doorstroming van het verkeer en minder verkeersdrukte bij de andere tunnels onder het Noordzeekanaal.
Rol Geonius
Geonius Infra heeft in opdracht van Coentunnel Construction vof een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp van de eindsituatie van het hoofdwegennet (A8 en A10) en onderliggend wegennet in de Gemeente Amsterdam en de verkeersfaseringen. Onze ontwerpleider wegen en geometrie was verantwoordelijk voor het uitwerken van het definitief ontwerp (DO) en uitvoeringsontwerp (UO) wegen. Ook was hij verantwoordelijk voor de ruimtelijke raakvlakafstemming tussen de disciplines wegen, kunstwerken, tunnel en verkeers- en tunneltechnische installaties. Daarnaast heeft Geonius Infra nog invulling gegeven aan de raakvlakcoördinatie met het project Westrandweg.
Geonius Geotechniek heeft in nauwe samenwerking met Geonius Infra het geotechnisch ontwerp verzorgd voor de verbreding van de A10 West en de A8. De geotechnische ontwerpwerkzaamheden op dit project omvatten niet alleen de berekeningen en advies ten behoeve van het ontwerp, maar tevens het controleren en toetsen van de gegevens uit de monitoring. Zodoende kon tijdens de werkzaamheden worden bijgestuurd om de gewenste eindresultaten te bereiken.
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Projecten / Capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé
Amsterdam, Noord-Holland
Capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé
Het Coentunneltracé was jarenlang een knelpunt voor het autoverkeer in de noordelijke Randstad. Een capaciteitsuitbreiding is nodig voor een betere bereikbaarheid, een betere doorstroming van het verkeer en minder verkeersdrukte rond Amsterdam.
Project in het kort
Werkzaamheden:
definitief ontwerp wegen uitvoeringsontwerp wegen uitwerken faseringen DU/UO uitvoeren zettings- en stabiliteitsberekeningen DO geotechnische monitoring UO
Opdrachtgever:
Coentunnel Construction vof
Doorlooptijd:
2009 - 2014
Betrokken sectoren:
Infrastructuur Geotechniek