Het idee voor de route ontstond in 2013 toen werd gekeken naar een nieuwe invulling voor het oude mijnspoortraject. Na een open oproep voor ideeën voor dit gebied bleek er behoefte te zijn aan fietsmogelijkheden in de regio. Vervolgens is in samenwerking met IBA parkstad, Provincie Limburg en de Parkstadgemeenten het idee voor de Leisure Lane ontstaan.
De route
Het recreatieve pad van 33 km lang loopt door de gemeenten Beekdaelen, Heerlen, Brunssum, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld. Langs de route worden botanische bermen aangelegd die passen bij de aanwezige natuur in dat gebied. De materiaalkeuze voor de weg is asfalt en onderscheidt zich qua kleur van andere paden. Het pad is een zogenaamde shared space voor fietsers en wandelaars. Er komt dan ook geen afscheiding op het wegdek tussen fiets- en voetpad, maar het pad kan door beiden groepen gebruikt worden.
De rol van Geonius
In het voortraject is onze afdeling Geodesie betrokken geweest in het project voor de landmeetkundige opname. Hierbij is een Digitale Terreinmeting (DTM) uitgevoerd om de huidige situatie in kaart te brengen. Door grondslag meetpunten op het terrein te plaatsen is met de inzet van GPS apparatuur de situatie nauwkeurig ingemeten. Met de GPS zijn de horizontale en verticale afstanden bepaald (X en Y) en zijn door middel van het waterpasinstrument de hoogtes gemeten. Vervolgens zijn met het Total Station (TS) meetinstrument de coördinaten opgeslagen en is alles 3D vastgelegd. Hier kwam een digitale tekening uit die als uitgangspunt is gebruikt voor het eerste ontwerp van Leisure Lane.
In september 2021 is onze afdeling Wegen aan de slag gegaan om het schetsontwerp van de Parkstadgemeenten uit te werken naar een definitief ontwerp (DO) in 3D. In het schetsontwerp was de route voor de Leisure Lane al bepaald en de wens naar voren gekomen om het pad 3 tot 4,5 meter breed te maken. Dit bleek voor het DO niet overal inpasbaar en is daarom in sommige delen van de Leisure Lane aangepast. In het ontwerp wordt onder andere rekening gehouden met ecologische aspecten zoals de aanwezige natuur en dieren in de omgeving. Een ander belangrijk punt is veiligheid, omdat het pad bij Simpelveld deels langs het spoor loopt.
Na het uitwerken van het DO gaat de afdeling Wegen in maart 2022 aan de slag met het uitvoeringsontwerp (UO). In het UO wordt onder andere meer in detail gekeken naar de omgevingsfactoren en omstandigheden in het gebied. De wateroverlast in juli 2021 in Limburg is bijvoorbeeld een gebeurtenis om bedachtzaam op te zijn. De bodem in sommige gebieden veel te verduren heeft gehad. In het UO worden de details voor de materialisatie van de verhardingen nog uitgewerkt. Daarnaast wordt in het UO naar de afwatering van de Leisure Lane gekeken. Overlast bij hevige regenval moet worden voorkomen.
De afdeling Geotechniek voert vervolgens het geotechnisch grondonderzoek uit voor de geplande fietsbruggen. Het onderzoek omvat het uitvoeren van sonderingen, boringen en laboratoriumonderzoek. Op basis van deze resultaten gaat de opdrachtgever de fundering verder ontwerpen. Geonius is daarmee tot eind 2022 bij dit project betrokken.