≡
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Sectoren | Diensten | Projecten | Over Ons | Nieuws |
Meer weten?
Erik van Eert Manager Geodesie en Monitoring +31 6 23 92 47 23 Of stuur een e-mail
Betrokken bij dit project
  • Rik Mengelers
    Werkvoorbereider geodesie
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
    Damion Habets
    Projectleider landmeetkunde
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • Daan Van der Zwet
    Maatvoerder
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • 3
  • 3
Projecten / Geodetische werkzaamheden herstel spoorviaduc...

Gorinchem, Zuid-Holland

Geodetische werkzaamheden herstel spoorviaduct A15

In opdracht van ProRail is ons werkveld Geodesie betrokken bij herstelwerkzaamheden van een spoorviaduct aan de Valkeniersweg te Gorinchem. Hierbij heeft Geonius diverse geodetische werkzaamheden verricht in zowel het voortraject als de realisatiefase.

Door de aanwezigheid van veengrond in het gebied van Gorinchem is de bodem kwetsbaar. Door de broze bodem is er bij het spoorviaduct een verzakking opgetreden. Herstelwerkzaamheden in de vorm van een tijdelijke ondersteuning werden met spoed door ProRail in gang gezet. De fysieke herstelwerkzaamheden stonden eind 2020 gepland. In een buitendienststelling van het spoor is het dek iets opgehoogd om de ondersteuningsconstructie te plaatsen onder het viaduct langs de A15.

De rol van Geonius
In het voortraject heeft Geodesie een Primaire Meetkundige Grondslag (PMG) aangebracht als basis voor het civiele project. Tijdens de realisatiefase hebben wij de voorbereidingen, maatvoering en uitzetwerkzaamheden verzorgd waarbij de palen en de ondersteuningsconstructie zijn uitgezet.

Vervolgens heeft Geodesie de tijdelijke constructie en een deel van het spoorviaduct gescand met behulp van een 3d scanner om de aangebrachte situatie in kaart te brengen. Als basis voor de volgende engineering zijn de verkregen scandata in 3D gemodelleerd. Om de stabiliteit van de tijdelijke ondersteuning te controleren, heeft Geonius een monitoring opgezet. Het spoorviaduct wordt op dit moment nog steeds nauwlettend gemonitord.

Project in het kort

Werkzaamheden:
Maatvoering en uitzetwerkzaamheden Primaire Meetkundige Grondslag (PMG) monitoring 3D scannen 3D modelleren

Opdrachtgever:

ProRail

Doorlooptijd:
December 2020 - Heden


Betrokken sectoren:
Landmeetkunde 

  • Infrastructuur
  • Animaties en simulaties
  • As-built
  • Augmented, virtual en mixed reality
  • BIM voor infrastructuur
  • Gebiedsinformatiemodel
  • GIS en Infrastructuur
  • Grondverzet
  • Kunstwerken en constructies
  • Rendering
  • Site-enigineering
  • Systems engineering
  • Wegontwerp en reconstructies
  • Geotechniek
  • Geohydrologisch advies
  • Geohydrologisch onderzoek
  • Geotechnisch advies
  • Geotechnisch grondonderzoek
  • GIS en Geotechniek
  • Infiltratieonderzoek
  • Monitoring en controle van werkzaamheden
  • Schade- en funderingsherstel
  • Sleufloze technieken: gestuurde boringen
  • Sonderingen
  • Thermische geleidbaarheidsmetingen/ G-waarden onderzoek
  • Gebouwen
  • BIM voor gebouwen
  • MEP-engineering
  • Landmeetkunde
  • 3D Scannen
  • Bouwkundige opmetingen
  • Landmeetkundig terreinonderzoek
  • Maatvoering en uitzetwerkzaamheden
  • Volumebepalingen
  • Voorbereiden machinebesturingsmodellen
  • Milieu en Archeologie
  • Archeologisch onderzoek
  • Bodemonderzoek en advies
  • Techniek en innovatie
  • Advies onsBIM
  • Advies onsGIM
  • Analyse en verbetering ontwerpprocessen
  • Implementatietrajecten nieuwe producten/werkwijzen
  • Over Geonius
  • Bedrijfscultuur
  • Bedrijfsprofiel
  • De mensen achter Geonius
  • Geschiedenis
  • In beeld
  • Missie en Visie
  • MVO
  • Projecten
  • Nieuws
  • Werken bij
  • Archief
  • Sondering
  • BIM
  • GIS
  • 3D Ontwerp
  • Civil 3D
  • Contact
Privacyverklaring