Om een snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te realiseren is onderzoek uitgevoerd op en bij het spoor tussen Deventer en Almelo. Hierbij is gekeken naar de mogelijkheid om treinen sneller te laten rijden. Geonius heeft de eventuele gevolgen van hogere snelheden op de omgeving vooraf in kaart gebracht en onderzoek verricht naar de bodemgesteldheid. Hier is gekeken naar de gevolgen van trillingen die de treinen veroorzaken en de kans op verzakkingen. Aan de hand van de resultaten kan de maximum snelheid van de nieuwe treinen worden bepaald.
De rol van Geonius
Door de inzet van proefsleuf-graafploegen en twee spoorgebonden sondeerunits heeft Geonius geotechnisch onderzoek uitgevoerd. Om de bodemgesteldheid te achterhalen is gebruik gemaakt van separate handboorploegen. Daarnaast zijn dwarsprofielen ingemeten voor het controleren van de bodem en uitgewerkt door onze landmeters van Geodesie. Voor het OOO onderzoek (Opsporen Ontplofbare Oorlogsresten) zijn magnetometingen uitgevoerd. Met deze middelen kon het spoorgebonden werk in slechts vijf nachten worden afgrond door onze collega's van de buitendienst.
Voor de werkzaamheden bij het spoor was het soms een uitdaging om locaties bij het spoor met groot materieel te bereiken. Op de locatie waren ondergronds veel kruisende hoge druk gasleidingen aanwezig. Daarnaast ligt een deel van het onderzoeksgebied in een waterbeschermingsgebied. Hiervoor zijn noodzakelijke maatregelen getroffen met betrekking tot het afdichten en de toestemming voordat de werkzaamheden van start zijn gegaan.
Coördinatie en controle van uitvoering
Naast het bodemonderzoek heeft Geonius gedurende het hele project toezicht gehouden en gecoördineerd en van projectbewaking tot de oplevering gemonitord. Zo hebben de collega’s van Geotechniek onder andere vergunningen aangevraagd en buitendienststellingen geregeld. Op het gebied van veiligheid zijn er veiligheidsplannen, -documenten, -personeel en -maatregelen genomen voor en tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.
Tijdens het project is rekening gehouden met alle vigerende normen en wetgeving op zowel geotechnisch als arbo- en spoortechnisch gebied. Aangezien de werkzaamheden nog gedurende de corona pandemie zijn uitgevoerd, is ook rekening gehouden met de Covid-19 beperkingen.
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Meer weten?
Projecten / Geotechnisch onderzoek spoortraject Berlijn; ...
Bathmen-Wierden, Overijssel
Geotechnisch onderzoek spoortraject Berlijn; Deventer-Almelo
Als partner van ProRail is Geonius betrokken bij het onderzoek naar de mogelijkheid treinen sneller te laten rijden op het spoortraject Deventer-Almelo.
Onze collega’s van Geotechniek hebben geotechnisch onderzoek verricht op diverse locaties en het project van a tot z gecoördineerd. De werkzaamheden zijn 's nachts uitgevoerd om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen.
Project in het kort
Werkzaamheden:
geotechnisch onderzoek sonderingen handboringen magnetometing dwarsprofielen inmeten coördinatie en controle van uitvoering
Opdrachtgever:
ProRail
Doorlooptijd:
Mei 2021 - Oktober 2021
Betrokken sectoren:
Geotechniek Landmeetkunde