≡
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Sectoren | Diensten | Projecten | Over Ons | Nieuws |
Meer weten?
Roger Meesters Ontwerper GWW +31 88 130 06 00 Of stuur een e-mail
Betrokken bij dit project
  • Marvin Heidendael
    Ontwerper infra
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
    Peije Aelfers
    Tekenaar infra
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • Richard Wilbrink
    Adviseur water
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
    Rik Mengelers
    Werkvoorbereider geodesie
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • Anke van Wijlick
    Maatvoerder
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • 5
  • 5
  • 5
Projecten / Herinrichting A76 Geleen toerit West

Geleen, Limburg

Herinrichting A76 Geleen toerit West

De aansluiting van de Rijksweg Zuid in Geleen en de Prins Mauritslaan in Beek op de A76 was nodig aan vernieuwing toe. Op het drukke verkeerspunt was het asfalt in slechte staat en de huidige inrichting was niet opgewassen tegen de verkeersdrukte. Tijd voor actie, vonden Rijkswaterstaat Zuid Nederland en de Gemeente Sittard-Geleen; zij gaven de opdracht aan uitvoerder Strukton Civiel Zuid B.V. Geonius is voor verschillende werkzaamheden betrokken geweest bij dit project.

Door de herinrichting van het knooppunt is de doorstroom van het verkeer verbeterd en daarmee ook de veiligheid van het kruispunt. Er is constructief asfaltonderhoud gepleegd en er zijn nieuwe verkeerslichten geplaatst. Er is ten opzichte van de oude situatie een extra opstelbaan vanuit Geleen naar de A76 HRR richting Heerlen ingepast. Om deze extra baan in te kunnen passen is ook toerit west A76 aansluiting Geleen richting Heerlen verbreed met een extra rijstrook. Op verzoek van Rijkswaterstaat is er langs de toerit een vluchtstrook aangelegd over de gehele lengte.

 

De rol van Geonius
Voor dit project zijn de afdelingen Wegen, Geodesie en Water aan de slag gegaan.

 

Wegen
Onze afdeling Wegen heeft zich ontfermd over het ontwerp. Het Definitieve Ontwerp (DO) is uitgewerkt tot een Uitvoeringsontwerp (UO). In het UO is het DO getoetst. Vervolgens zijn tekeningen van het werk gemaakt op een gedetailleerde schaal, waarbij enkele correcties en optimalisaties zijn uitgevoerd. Er zijn detailtekeningen gemaakt van onderdelen van het werk waarin ook de materialisatie is bepaald. Daarnaast is een ontwerpverantwoording geschreven met een uitgebreide toelichting van de ontwerpkeuzes. De detaillering die door Geonius is uitgevoerd bestaat met name uit geometrie, verhardingsopbouw, bebakening en markering, waterhuishouding en bermbeveiliging.

 

Het ontwerp is getoetst door een onafhankelijke auditor (VVA-audit). Als reactie daarop is een reactienota opgesteld als bijlage van de ontwerpnota.

 

Geodesie
Onze afdeling Geodesie heeft voor dit project de maatvoeringswerkzaamheden op zich genomen. Hiervoor hebben onze maatvoerders het ontwerp van de afdeling Wegen gebruikt. Voor de toerit zijn op basis van het ontwerp modellen gebouwd, waarmee de aanleg van de toerit deels met behulp van GPS machinebesturing en deels met het uitzetten van coördinaten gerealiseerd kon worden. De kruising met de opstelvakken is aan de hand van de tekeningen en een inmeting van de bestaande situatie gebouwd.

 

Het gerealiseerde werk is vervolgens ingemeten en verwerkt in as built tekeningen. Daarnaast is voor Rijkswaterstaat een 3D Digitaal Topografisch Bestand (DTB) opgesteld. Het DTB dient als basis voor diverse werkprocessen, van beheer en onderhoud tot onderzoek en begrotingen.  

 

De werkzaamheden zijn uitgevoerd in opdracht van Strukton Civiel Zuid B.V. In de planfase van dit project heeft Geonius ook rechtstreeks werkzaamheden uitgevoerd voor opdrachtgever Rijkswaterstaat Zuid-Nederland: er is een variantenstudie gedaan voor de inrichting van de tweede rijstrook bij de toerit.

Project in het kort

Werkzaamheden:
uitwerking uitvoeringsontwerp maatvoering DTB kerngis bestand

Opdrachtgever:

Strukton Civiel Zuid B.V. (in opdracht van Rijkswaterstaat Zuid Nederland en Gemeente Sittard-Geleen)

Doorlooptijd:
juni 2020 - september 2020 


Betrokken sectoren:
Infrastructuur 

  • Infrastructuur
  • Animaties en simulaties
  • As-built
  • Augmented, virtual en mixed reality
  • BIM voor infrastructuur
  • Gebiedsinformatiemodel
  • GIS en Infrastructuur
  • Grondverzet
  • Kunstwerken en constructies
  • Rendering
  • Site-enigineering
  • Systems engineering
  • Wegontwerp en reconstructies
  • Geotechniek
  • Geohydrologisch advies
  • Geohydrologisch onderzoek
  • Geotechnisch advies
  • Geotechnisch grondonderzoek
  • GIS en Geotechniek
  • Infiltratieonderzoek
  • Monitoring en controle van werkzaamheden
  • Schade- en funderingsherstel
  • Sleufloze technieken: gestuurde boringen
  • Sonderingen
  • Thermische geleidbaarheidsmetingen/ G-waarden onderzoek
  • Gebouwen
  • BIM voor gebouwen
  • MEP-engineering
  • Landmeetkunde
  • 3D Scannen
  • Bouwkundige opmetingen
  • Landmeetkundig terreinonderzoek
  • Maatvoering en uitzetwerkzaamheden
  • Volumebepalingen
  • Voorbereiden machinebesturingsmodellen
  • Milieu en Archeologie
  • Archeologisch onderzoek
  • Bodemonderzoek en advies
  • Techniek en innovatie
  • Advies onsBIM
  • Advies onsGIM
  • Analyse en verbetering ontwerpprocessen
  • Implementatietrajecten nieuwe producten/werkwijzen
  • Over Geonius
  • Bedrijfscultuur
  • Bedrijfsprofiel
  • De mensen achter Geonius
  • Geschiedenis
  • In beeld
  • Missie en Visie
  • MVO
  • Projecten
  • Nieuws
  • Werken bij
  • Archief
  • Sondering
  • BIM
  • GIS
  • 3D Ontwerp
  • Civil 3D
  • Contact
Privacyverklaring