De huidige wegenstructuur is niet opgewassen tegen de dagelijkse drukte. Een nieuwe inrichting van de Kempenbaan lost dit probleem op. Het westelijke deel van de Kempenbaan wordt verbreed en er wordt een aansluiting op de A67 gerealiseerd. Op die manier kan verkeer niet alleen via de A2/N2 het gebied verlaten, maar ook via de A67.
De rol van Geonius
De afdeling Geodesie voert voor dit project de maatvoering voor civiele betonbouw uit. Daarnaast worden verschillende monitoringswerkzaamheden uitgevoerd. Zo worden voorafgaand en na afronding van de werkzaamheden bouwkundige opnamen van de omliggende bebouwing uitgevoerd. Dit wordt in samenwerking met TwinWind, specialist in bouwkundige opnamen, gedaan.
De monitoringswerkzaamheden omvatten ook het inmeten en rapporteren van mogelijke zettingen in omliggende gebouwen, zodat er vroegtijdig maatregelen getroffen kunnen worden bij overschrijding van de alarmwaarde.
Onze collega’s van Geotechniek voeren gedurende dit project continue monitoring uit naar trillingen en geluid. Als gevolg van de werkzaamheden kunnen trillingen en geluidsoverlast optreden. Onze meetapparatuur registreert wanneer trillingen en/of geluid een grenswaarde overschrijdt en geeft dan een alarm af. Doordat direct een signaal wordt afgegeven zodra een grenswaarde wordt overschreden, kan het werkproces worden bijgestuurd om verdere trillingen zo veel mogelijk te beperken.
Ter afronding van het project wordt de oplevering van de DTB/KernGIS verzorgd. Geonius heeft hier ruime ervaring mee en is gewend meetdata en informatie op de juiste manier te verwerken.