≡
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Sectoren | Diensten | Projecten | Over Ons | Nieuws |
Meer weten?
Meer weten? +32 14 96 09 45 Of stuur een e-mail
Betrokken bij dit project
  • Hamza Achnine
    Ontwerper infra
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
    Medhat Hedayet
    Ontwerpleider infra
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • Robin Griffith
    Ontwerper GWW
    +31 88 130 06 00
    Of stuur een e-mail
  • 3
  • 3
Projecten / N18: Varsseveld-Enschede

Eibergen, Gelderland

N18: Varsseveld-Enschede

Sinds 2016 is Geonius betrokken bij het project N18: Varsseveld – Enschede. In opdracht van Rijkswaterstaat voert Noaber18 (Volkerinfra PPP en DIF) werkzaamheden uit voor de nieuw te bouwen N18, onderdeel van de Twenteroute. Geonius is met twee disciplines werkzaam binnen het project: Wegen en Techniek en innovatie.

De nieuwe N18, een weg van zo’n 28 kilometer, wordt om de dorpen Eibergen en Haaksbergen aangelegd. Het grootste gedeelte van de nieuwe N18, van Groenlo naar Haaksbergen, wordt uitgevoerd als 2x1 configuratie met als kenmerk dat deze als zogenaamde “super two” wordt aangelegd. Dat is een term voor wegen met een rijstrook per richting, maar met hoge ontwerpeisen, gescheiden rijbanen, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het maakt dit type weg geschikt voor toekomstige verbredingen naar een 2x2 configuratie.

 

Het wegvak tussen Haaksbergen en Enschede wordt al wel als 2x2 stroomweg aangelegd, inclusief een nieuw te realiseren aansluiting op de A35 nabij de Grolschfabriek. Behalve de nieuwe weg worden ook 4 bruggen, 5 fietstunnels, 13 viaducten en 2,5 kilometer geluidsscherm gebouwd.

 

Kenmerkend aan de engineering van dit project is Bouwinformatiemodel (BIM) van hoog niveau in een gedetailleerd Infraworksmodel. Tevens zijn alle verkeersfaseringen ook in BIM uitgewerkt om een clashcontrole te kunnen uitvoeren en een snelle doorlooptijd te garanderen.

 

Rol van Geonius

Geonius is binnen het project onder andere verantwoordelijk voor de 3D-ontwerpen van het Definitief Ontwerp (DO) en later ook het Uitvoerings Ontwerp (UO). Deze modellen worden door de uitvoering gebruikt als input voor de machinebesturing voor het graven van het cunet, het aanbrengen van de fundering en overhoogte. Daarnaast zijn wij bezig geweest met de engineering van de faseringen in Civil 3D. Voor dit faseringsplan is er veelvuldig gebruik gemaakt van tijdelijke stalen hulpbruggen, zodat bouwverkeer de huidige kruisende N-wegen ongelijkvloers kan kruisen. Al deze faseringenstappen zijn uitgewerkt op UO-niveau. Daarbij zijn de raakvlakken met de verschillende disciplines afgestemd, om zo tot een integraal faseringsontwerp te komen.

 

Gehele ontwerp in Civil 3D

Normaal gesproken worden projecten van dit formaat ontworpen met MX Roads in combinatie met AutoCAD. Dit is echter een van de eerste projecten waar het gehele wegontwerp is gedaan met Civil 3D. Ook werd voor het eerst gebruik gemaakt van de Autodesk Vault als Data Managementsysteem. Dit zorgde samen voor een grote uitdaging en een hoop nieuwe inzichten.

 

Binnen het project werd gewerkt via de Scrum methodiek: sprintjes van 2 weken waarna de geproduceerde producten per ontwerpteam werden gepresenteerd aan de projectleiding en stakeholders. Hierdoor ontstond veel interactie met de klant en kon eventueel snel worden bijgestuurd.

Project in het kort

Werkzaamheden:
Wegontwerp DO en UO  BIM  Faseringsplan  3D Faseringsontwerp  Uitvoeringstekeningen faseringen  3D Grondwerkmodellen Hoeveelheidsbepaling  Site-engineering

Opdrachtgever:
Noaber18 (Volkerinfra PPP en DIF) in opdracht van Rijkswaterstaat

Doorlooptijd:
2016 - mei 2018 (+ 25 jaar onderhoud)


Betrokken sectoren:
Infrastructuur Techniek en innovatie 

  • Infrastructuur
  • Animaties en simulaties
  • As-built
  • Augmented, virtual en mixed reality
  • BIM voor infrastructuur
  • Gebiedsinformatiemodel
  • GIS en Infrastructuur
  • Grondverzet
  • Kunstwerken en constructies
  • Rendering
  • Site-enigineering
  • Systems engineering
  • Wegontwerp en reconstructies
  • Geotechniek
  • Geohydrologisch advies
  • Geohydrologisch onderzoek
  • Geotechnisch advies
  • Geotechnisch grondonderzoek
  • GIS en Geotechniek
  • Infiltratieonderzoek
  • Monitoring en controle van werkzaamheden
  • Schade- en funderingsherstel
  • Sleufloze technieken: gestuurde boringen
  • Sonderingen
  • Thermische geleidbaarheidsmetingen/ G-waarden onderzoek
  • Gebouwen
  • BIM voor gebouwen
  • MEP-engineering
  • Landmeetkunde
  • 3D Scannen
  • Bouwkundige opmetingen
  • Landmeetkundig terreinonderzoek
  • Maatvoering en uitzetwerkzaamheden
  • Volumebepalingen
  • Voorbereiden machinebesturingsmodellen
  • Milieu en Archeologie
  • Archeologisch onderzoek
  • Bodemonderzoek en advies
  • Techniek en innovatie
  • Advies onsBIM
  • Advies onsGIM
  • Analyse en verbetering ontwerpprocessen
  • Implementatietrajecten nieuwe producten/werkwijzen
  • Over Geonius
  • Bedrijfscultuur
  • Bedrijfsprofiel
  • De mensen achter Geonius
  • Geschiedenis
  • In beeld
  • Missie en Visie
  • MVO
  • Projecten
  • Nieuws
  • Werken bij
  • Archief
  • Sondering
  • BIM
  • GIS
  • 3D Ontwerp
  • Civil 3D
  • Contact
Privacyverklaring