Het vernieuwen van de N280 leidt tot een betere doorstroming van het verkeer, betere bereikbaarheid van de stad, bedrijventerreinen en natuurgebieden in de omgeving, een betere verkeersveiligheid en een verbetering van de leefbaarheid voor de inwoners van Roermond.
Deelproject
Het project wordt in twee deelprojecten aanbesteed: N280 Roermond en N280 West – wegvak Leudal. Het eerste deelproject loopt vanaf het Lateraalkanaal Linne-Buggenum tot aan de A73. Dit deelproject is gegund en wordt in de komende drie jaar gerealiseerd. Het tweede deelproject loopt vanaf de N273 tot aan de A2 en komt naar verwachting begin 2020 op de markt.
Belangrijkste aanpassingen
Er vinden diverse aanpassingen aan de weg plaats. Er komt een scheiding tussen plaatselijk en doorgaand verkeer door de aanleg van een parallelweg, zodat het doorgaande verkeer zonder onderbrekingen over de hoofdrijbaan door Roermond kan rijden. Dit gebeurt door middel van een verdiepte ligging, uitgevoerd in een betonnen tunnelbak. Er komen tevens twee nieuwe ongelijkvloerse kruisingen, zodat het plaatselijke verkeer de hoofdrijbaan kan oversteken. Ook wordt de Looskade opgehoogd en opnieuw ingericht, zodat het verkeer via de Looskade bij hoogwater langer onder de Maasbrug door kan.
Onze rol
Geonius is door Heijmans bij de tender betrokken en het project is aan Heijmans gegund. Ons team van wegontwerpers werkt aan het Voorlopig Ontwerp (VO), Definitief Ontwerp (DO), Uitvoeringsontwerp (UO) en faseringsontwerp. Daarnaast zetten we het volledige tracé in een 3D model voor onze rijsimulator. Doordat het tracé zich middenin Roermond bevindt, wordt ook alle aangrenzende bebouwing fotorealistisch uitgewerkt. Geïnteresseerden en omwonenden kunnen de weg dan in het informatiecentrum uitproberen en zich gemakkelijk oriënteren.
Onze afdeling Geotechniek heeft diepsonderingen, mechanische sonderingen en slagsonderingen uitgevoerd in de vaste tot zeer vaste zandgrindlagen in dit gebied. Vervolgens zijn geotechnische berekeningen en rapportages opgeleverd, bestaande uit damwandberekeningen voor de verdiepte ligging en de grondkering bij de Looskade en stabiliteitsberekeningen voor tijdelijks taluds bij de bouw van onder andere een retentievoorziening die de afvoer van regenwater gaat regelen.
De afdeling Milieu heeft bodemonderzoek uitgevoerd voor de onderdoorgang. Daarmee is de milieuhygiënische kwaliteit als ook de civieltechnische hergebruiksmogelijkheden van de bodem bepaald, om eventuele vervolgstappen te kunnen bepalen. Daarnaast is met behulp van het bodemonderzoek een inschatting gemaakt van de te nemen veiligheidsmaatregelen. De veldwerkzaamheden zijn in de nacht uitgevoerd, gezien de verkeersintensiteit op de N280 overdag.
Roermond, Limburg
N280 Roermond
De N280 is de belangrijkste oost-westverbinding in Midden-Limburg tussen de A73 en A2. In Roermond is het verkeer op deze weg de afgelopen jaren drukker geworden, mede door een toename van het aantal bezoekers aan Designer Outlet Roermond. Daarom willen de Provincie Limburg en de gemeente Roermond een betere verbinding tussen Roermond en Leudal. Ook moet de N280 beter aansluiten op de A2, A73 en B52 naar Duitsland. Geonius is door bouwbedrijf Heijmans Infra betrokken bij het wegontwerp, faseringsontwerp, geotechnisch onderzoek en milieukundig onderzoek.
Project in het kort
Werkzaamheden:
wegontwerp VO, DO, UO faseringsontwerp milieukundig bodemonderzoek geotechnisch onderzoek geotechnisch advies
Opdrachtgever:
Werkend Hardt (combinatie Heijmans en Ploegam)
Doorlooptijd:
Mei 2018 - Oktober 2021
Betrokken sectoren:
Infrastructuur Geotechniek Milieu en Archeologie Techniek en innovatie