Uniforme meetcodes
Voor de start van de werkzaamheden hebben we meetcodes voor landmeters bijgewerkt. Op basis van de door ons opgestelde algemene template met specifieke meetcodes konden de verschillende meetteams van onderaannemers gestandaardiseerd metingen uitvoeren. Bovendien verliepen nabewerking en controles sneller en efficiënter.
Uitzetbestanden
Ook waren we verantwoordelijk voor het opmaken van uitzetbestanden voor de verschillende deelprojecten, zoals Frankrijklei, Rijnkaai en Noorderlaan. Deze uitzetbestanden waren bedoeld voor de meest gangbare meettoestellen in zowel 2D als 3D. Verder hebben we informatie over de aan te leggen of te verplaatsen ondergrondse kabel- en leidingentracés van verschillende netbeheerders gearchiveerd en vervolgens omgezet naar CAD-files voor uitvoeringsplannen.
Machinemodellen
Verder hebben we machinemodellen opgemaakt voor onderaannemers, bijvoorbeeld voor de fundering van de trambusbaan of de vloerplaat van de Livan premetrotunnel. Daarnaast verzorgden we de hoeveelheidsbepaling: van ontgraving, aanvulling, beton en de opslag van materiaal. Dit deden we de uitgevoerde werkzaamheden met behulp van controletekeningen te controleren ten opzichte van de ontwerpmodellen. Ook hebben we scandata verwerkt in het 3D-model vanuit Revit. Tot slot zijn as-builtplannen opgebouwd van de wachtbuizen voor De Lijn, dit door het samenvoegen van de verschillende as-built opmetingen. Deze zijn vervolledigd aan de hand van informatie van verschillende projectleiders en projectontwerpers.
As-built plannen kabels en leidingen
Voor de aannemer technieken, Engie Fabriocm stelde onze afdeling Infrastructuur de as-builtplannen op van kabels en leidingen. In 23 deelfases zijn circa 40 kilometer sleuf en 155 kilometer kabels en nutleidingen aangelegd en verplaatst. Op basis van het nutsbestek en na uitvoering van kabels en leidingen zijn deze opgemeten en verwerkt in een as-built dossier.
Daarnaast was Geonius verantwoordelijk voor het 2D-tekenwerk van ICT kabels, wissel- en signalisatiekabels en smeerinstallaties. Door middel van tabellen met technische informatie, foto’s en CAD tekeningen hebben we de configuratie vastgesteld. Deze informatie hebben we gecombineerd met meetgegevens om zo kabels voor de traminfrastructuur te updaten. Ze werden voorzien van unieke eigenschappen zoals functie, diameter, materiaal en welke wachtbuizen gekruist worden. Dit geeft een inventaris van de ondergrond die een hulpmiddel biedt bij toekomstige graafwerken. Zo blijven kabels en leidingen beter beschermd.
Antwerpen
Noorderlijn Antwerpen
Het project Noorderlijn voorziet in de aanleg van een nieuwe tramlijn naar het noorden van de stad Antwerpen, de heraanleg van de Noorderleien, het uitbouwen van een nieuwe ondergrondse parking onder het Operaplein en de heraanleg van het Franklin Rooseveltplein. THV Tramcontractors (combinatie BAM en Engie Fabricom) verwierf deze DBFM-opdracht en besteedde een omvangrijk pakket van de ontwerpactiviteiten en voorbereidende werkzaamheden uit aan Geonius. Ook Engie Fabricom deed voor dit project een beroep op onze dienstverlening.
Project in het kort
Werkzaamheden:
Implementatie meetcodes Landmeetkunde Uitzetbestanden Machinemodellen Hoeveelheidsbepaling
Opdrachtgever:
THV Tramcontractors (Combinatie BAM en Engie Fabricom)
Doorlooptijd:
Maart 2016 - Juli 2019
Betrokken sectoren:
Infrastructuur Landmeetkunde Techniek en innovatie