Het hoofddoel van het project is het aansluiten van de A15 richting Duitsland. Het huidige knooppunt Velperbroek, Pleijroute en A12 worden op deze manier ontlast van het vrachtverkeer van Rotterdam naar Duitsland en verder. Om dit te bewerkstelligen wordt de huidige A15 bij Bemmel verlengd en sluit deze aan op de bestaande A12 tussen Duiven en Zevenaar. Ook worden de bestaande A15 en A12 verbreed naar drie rijstroken per rijrichting om de doorstroom in het gebied te verbeteren.
In het project zit een pergola-constructie die ervoor zorgt dat de nieuwe A15 de bestaande Betuwelijn overlangs kan kruisen. Via een brug steekt de nieuwe A15 het Pannerdensch Kanaal over waarna deze als half verdiepte ligging in het landschap wordt ingepast. De verdiepte ligging is een betonnen constructie als in een folieconstructie. De nieuwe A15 sluit aan met een nieuw te bouwen knooppunt: de Liemers op de A12.
Naast het verbreden van de A12 vervalt bij Zevenaar de bestaande aansluiting Griethse Poort. Bij Zevenaar-Oost komt ter hoogte van BusinessPark 7Poort een nieuwe aansluiting op de A12.
De rol van Geonius
Een vijftal ontwerpers en tekenaars van Geonius is ingehuurd door de combinatie GelreGroen voor het maken van ontwerpen voor de eindsituatie en de faseringen. Onze wegontwerpers en tekenaars hebben hier ruime ervaring mee en werken de fases van het ontwerpproces uit in 3D en 2D. Hierbij wordt een 3D ontwerp vertaald naar 2D tekeningen die aansluiten bij de contracteisen. De afdeling Wegen pakt voor dit project binnen het geïntegreerde ontwerpteam van GelreGroen ontwerp- en tekenwerkzaamheden op binnen het Voorontwerp (VO), Definitief Ontwerp (DO) en Uitvoeringsontwerp (UO).
De brug over het Pannerdensch Kanaal belooft een echte ‘eye catcher’ te worden, zoals de impressieafbeeldingen (header en onderstaande foto) doen beloven. Onder de brugconstructie komt een hangend wandel- en (snel)fietspad met in het hart van de brug een uitkijkpunt.
Artist impression: ©Ney & partners + bmd