Regio Haaglanden is een aantrekkelijk gebied voor bedrijven, maar ook voor de bewoners moet het hier prettig vertoeven zijn. Een goede bereikbaarheid van de regio speelt daar een belangrijke rol in. Zonder ingrijpende maatregelen zullen er steeds meer verkeersknelpunten ontstaan in het gebied van rijksweg A4 vanaf de Ketheltunnel bij Schiedam tot de aansluiting op de N14 nabij Leidschendam-Voorburg.
Om te anticiperen op huidige en toekomstige problemen, wordt dit deel van de A4 uitgebreid met extra rijbanen en rijstroken. De N14 krijgt ongelijkvloerse kruisingen, er komt meer capaciteit voor op- en afritten, en kunstwerken worden vervangen. Het tracé dat onder handen wordt genomen is circa 20 kilometer lang en bevat zo’n 40 kunstwerken.
De rol van Geonius
Geonius Milieu en Geonius Geotechniek werken nauw samen om het project tot een succes te maken. Op verschillende locaties worden werkzaamheden uitgevoerd, waaronder op de A4, de N14 en nabij het onderliggend wegennet. De werkzaamheden op de A4 en de N14 worden ’s nachts uitgevoerd.
Onderdeel van de toestandsonderzoeken zijn onder andere een milieukundig bodemonderzoek, geotechnisch onderzoek en hydrologische advieswerkzaamheden. Na het opstellen van een Veiligheids- en Gezondheidsplan (V&G) zijn in februari de veldonderzoeken gestart.
Milieu
Met het milieuhygiënisch(water)bodemonderzoek wordt de bodemkwaliteit in kaart gebracht voor de partijen van het realisatiecontract. Hierbij wordt gekeken naar de grond, het grondwater en de waterbodem/slib. Onze collega’s van Milieu voeren dit veld- en labonderzoek uit, waarbij circa 3400 bemonsteringspunten worden geplaatst in de huidige zij- en middenbermen van de Rijksweg. Ook op de op- en afritten worden boringen gemaakt. Uit de boringen worden monsters genomen die in het lab nader geanalyseerd worden.
Geotechniek
De afdeling Geotechniek voert een grondonderzoek uit om inzicht te krijgen in de opbouw en samenstelling van de grondlagen. Hiervoor worden 156 stuks sonderingen gemaakt, waarvan 31 stuks met meting van de waterspanning, 18 machinale boringen en 12 handboringen. Uit de mechanische boringen worden ongeroerde monsters gestoken die in het laboratorium worden geanalyseerd. In de mechanische boringen worden peilbuizen geplaatst en gedurende 1 jaar worden de grondwaterstanden gemeten en geregistreerd.
Op een tweetal locaties zijn sporen aanwezig die in eigendom zijn van ProRail en HTM. Ook hier is veldwerk voorzien (19 sonderingen en 1 boring). Deze werkzaamheden worden voorbereid en uitgevoerd door Hoogveld-Geonius in de nacht tijdens buitendienststellingen.
Al het uitgevoerde veldwerk wordt geanalyseerd en geïnterpreteerd. Op basis hiervan worden door ons geotechnische lengteprofielen opgesteld.
Grondwatermeetnet
Als onderdeel van de opdracht wordt een monitoringssysteem opgesteld waarmee de effecten van de geplande werkzaamheden op grond- en oppervlaktewatersystemen doelmatig worden gemonitord.