Rijkswaterstaat heeft met Parkway6 een DBFM-contract (Design, Build, Finance en Maintain) afgesloten met een waarde van ruim 200 miljoen euro. Parkway6 is daarmee verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de voorfinanciering en het beheer en onderhoud voor 20 jaar nadat de snelweg beschikbaar is gesteld.
Verlaging
De A6 krijgt met 4 x 2 rijstroken hoofd- en parallelbanen. Bij het Weerwater wordt de A6 verlaagd naar maaiveldniveau. Aan weerszijden van de snelweg komen grondwallen van zes meter hoog, waardoor de weg niet meer te zien is voor de omgeving. De grondwallen hebben ook een geluiddempende werking. Door de verlaging en doordat de op- en afritten van Almere Haven verder uit elkaar worden gelegd, wordt er ruimte gecreëerd voor de toekomstige gebiedsontwikkelingsplannen van de gemeente Almere.
Kunstwerken
Door de verbreding van de A6 dienen nieuwe viaducten te worden gebouwd en bestaande te worden verbreed. Het opvallendste viaduct binnen de grenzen van dit project is het nieuwe viaduct ’t Oor. Dit viaduct is met een breedte van 80 meter het breedste viaduct van Flevoland. Dit viaduct wordt zo breed uitgevoerd om ruimte te bieden aan een busstation.
Onze rol
Sinds eind 2016 is Geonius werkzaam op dit project, waarbij wij onder andere verantwoordelijk zijn voor de 3D-ontwerpen van grondwerkmodellen. Deze modellen worden door de uitvoering gebruikt als input voor de machinebesturing voor het graven van het cunet, het aanbrengen van de fundering en overhoogte. Daarnaast werken we het faseringsplan uit. Voor dit faseringsplan is er een stripboek gemaakt, met daarin op rijstrookniveau alle faseringsstappen van 2017 tot de oplevering van het werk. Al deze faseringsstappen worden 3D ontworpen en uitgewerkt op UO-niveau, waarbij de raakvlakken met de verschillende disciplines worden afgestemd om zo tot een integraal faseringsontwerp te komen.
Duurzaam
De A6 is straks de eerste energieneutrale weg van Nederland. Door het plaatsen van zonnepanelen bij het knooppunt Almere, voorziet dit stuk snelweg in zijn eigen energiebehoefte. Ook worden verschillende duurzame maatregelen toegepast, zoals het gebruik van ledverlichting, het beperken van transport over de weg en de toepassing van gerecyclede materialen zoals beton.
▲
Neem contact op: +32 14 96 09 45
Contact | Werken bij |
Meer weten?
Projecten / Verbreding A6 Almere Havendreef – Almere Bu...
Almere, Flevoland
Verbreding A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost
Geonius maakt het faseringsontwerp voor de derde grote wegverbreding van het project Schiphol Amsterdam Almere (SAA). Het gaat om de A6 tussen de aansluitingen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. De verbreding naar vier rijstroken per rijrichting wordt uitgevoerd door het consortium Parkway6 (Dura Vermeer, Besix, RebelValley en John Laing). De extra rijstroken zorgen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.
Project in het kort
Werkzaamheden:
faseringsplan 3D faseringsontwerp uitvoeringstekeningen faseringen 3D grondwerkmodellen overhoogtemodellen
Opdrachtgever:
Consortium Parkway6
Doorlooptijd:
April 2016 - November 2019
Betrokken sectoren:
Infrastructuur