Hoe zat het ook alweer?
Alle aanwezige informatie over objecten en installaties langs de weg waren nergens eenduidig vastgelegd. Het op grote schaal opvragen, uitwisselen of aanvullen van informatie was daarom lastig. Onze BIM-expert Jordy Brouwers is in samenwerking met AWV aan de slag gegaan met het in kaart brengen van informatiebehoeftes en het vaststellen van de OTL als uitwisselstandaard voor informatie. Door informatie in Bouwinformatiemodel (BIM) volgens deze OTL standaard op te nemen, sluit de informatie van alle verschillende partners naadloos op elkaar aan.
OTL als erkende standaard
Het vier jaar geleden gestarte project is inmiddels vergevorderd. Er zijn veel stappen gemaakt vanuit AWV en de OTL is inmiddels uitgegroeid tot erkende Vlaamse Standaard (OSLO) voor het volledige beleidsdomein van Mobiliteit en Openbare werken, het departement waar AWV onder valt. De implementatie van de OTL heeft ook de ontwikkeling van BIM in Vlaanderen op gang geholpen. Waar Vlaanderen op het gebied van BIM in 2017 nog stappen moest maken, hebben ze inmiddels een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Volgens AWV werd in 2020 BIM en OTL-conform werken in 10% van de gepubliceerde uitvoeringsbestekken en 25% van de gepubliceerde studiebestekken opgenomen.
OTL implementatie: Oosterweelverbinding Antwerpen
Samen met partner BIMplan heeft Geonius in opdracht van Lantis BIM succesvol geïmplementeerd in het project Oosterweelverbinding Antwerpen. De Oosterweelverbinding dient als een voorbeeld van de toegevoegde waarde van BIM. Eind 2019 ontvingen de drie partijen hier zelfs een BIMaward voor.
Toekomstvisie
Hoewel de OTL een Vlaamse standaard is geworden, wordt nu vooral gekeken naar de vraag: hoe gaan we dit verder laten groeien? BIM-expert Jordy Brouwers: ‘We schrijven in de contracten naar aannemers dat zij informatie conform de OTL moeten aanleveren. Wij verifiëren die informatie, kijken of alles klopt en compleet is, en sturen het weer door naar AWV.’ Hoe de aannemer de informatie moet aanleveren, alles gecheckt kan worden en opgeleverd kan worden aan AWV kan nog verder gestroomlijnd worden. Samen met Lantis en AWV buigt Geonius zich nu voornamelijk over dat vraagstuk, vertelt Jordy. ‘We hebben de structuur verzonnen en moeten nu kijken hoe we dit in de praktijk kunnen inzetten.’